دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

قسمت دهم: الیاف نسجی و منسوجات  

اثر نور در الیاف و مقاومت سایشی و چروک پذیری 

از نقطه نظر پارچه های پوشاکی در دراز مدت نور حائز اهمیت نیست لیکن سبب کم شدن استحکام پارچه هایی از قبیل پارچه پرده ای و از بین رفتن رنگ آنها می شود.

این پدیده به طول موج اشعه های نور خورشید بستگی دارد. الیافی که در برابر نور مقاومت کمتری دارند در ابتدا تمام یا اکثر نور را به خود جذب نموده که در مدت زمان زیاد باعث ایجاد یک سری فعل و انفعالات شیمیایی شده و تغییراتی ایجاد می نماید که منجر به تضعیف الیاف می گردد. هر اندازه طول موج کوتاهتر باشد شدت فعل و انفعالات شیمیایی زیادتر است. به همین دلیل امواج با طول موج بسیار کوتاه مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) از سایر امواج نور اثر تخریبی بیشتری دارد. الیاف پلی استر در مقابل این پدیده مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند به همین دلیل این پارچه به عنوان پارچه پرده ای مورد استفاده قرار می گیرد.
در خصوص مقاومت سایشی و چروک پذیری قابل به ذکر است که پارچه هایی که به عنوان پوشاک استفاده می شوند دائماً در معرض سایش قرار دارند که از جمله سایش سرزانو، آرنج و غیره است. لذا قابلیت مقاومت آنها به دوام بیشتر پارچه منجر می شود. الیاف پلی استر و نایلون مقاومت سایشی بالایی دارند و الیاف پشم و پنبه نسبتا مناسب هستند.  

 

نویسنده: آقای فلاح تفتی عضو دپارتمان امور گمرکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.