دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب بیستم: پشم کهنه و جمع بندی موضوع پشم و الیاف پشمی

بعد از جنگ جهانی دوم بعضی از کشورهای تهبه کننده پارچه های پشمی تصمیم گرفتند که از لباس های کهنه پشمی فاقد مصرف مجددا پارچه تهیه نمایند لذا ابتدا تار و پود پارچه فرسوده را از یکدیگر جدا نموده و پس از حلاجی و رنگ کردن و بافتن وارد بازار کردند. بدون شک این پارچه ها به علت استفاده قبلی و کوتاهی الیاف کم دوام بودند. شناسایی پشم کهنه نسبتا مشکل می باشد لیکن با تفاوت هایی که با پشم نو دارند تا حدودی می توان آنها را شناسایی نمود: 

الف- در پشم کهنه مقدار زیادی الیاف کوتاه و غیر یکنواخت در انتهای پاره شده به چشم می خورد.

ب- در پشم کهنه در انتهای الیاف نخ های پاره شده و جدا نشده وجود دارد.

ج- در پشم های کهنه به علت جعد کم، به هنگام جدا کردن الیاف از بین رفته است.

د- در پشم های کهنه، اضافه طول خیلی کم و الاستیسیته از دست رفته است (در پشم های نو  تا  طول اصلی بدون پارگی کشیده می شود)

ه- در رنگرزی رنگ های تیره و کثیف احتمال وجود الیاف دوباره به دست آمده را می دهد

 نوع دیگر شناسایی پشم کهنه از طریق میکروسکوپی است بدین صورت که:

  1. رنگ های متفاوت پشم دیده می شود

  2. ظرافت الیاف یکنواخت نیست

  3. الیاف دیگر به صورت مخلوط وجود دارند

  4. آسیب رسیده به الیاف یکسان نیست

در مواردی که پارچه پشمی کهنه دارای رنگ بسیار تیره هستند و نمی توان فلس های آنها را زیر ذره بین مشاهده نمود ترجیح داده می شود که با دقت زیاد، رنگ پشم را به وسیله مواد ذایل کننده گرفت و سپس آزمایش میکروسکوپی انجام داد.

النهایه:

پشم، موی نرم (کرک) یا زیر حیوان، نخ و پارچه های تار و پود باف به مفهوم یادداشت یک فصل 51 از قسمت یازدهم نمانکلاتور سیستم هماهنگ که مقرر می دارد:

الف- پشم عبارت است از الیاف طبیعی به دست آمده از گوسفند یا بره

ب- موی نرم یا کرک حیوان عبارتست از موی آلپاکا، لاما، ویکونا، شتر یک کوهانه (Dromedary)، پاک، آنگوراد، بز تبت، بز کشمیر یا امثال آنها (به استثنای بز معمولی)، خرگوش (از جمله خرگوش آنگوراد)، خرگوش صحرایی، سگ آبی و راگوندن یا موش آبی آمریکایی.

ج- موی زبر حیوان عبارتست از موهای حیواناتی که در بالا ذکر نشده به استثنای مو و موی خوک و گراز برای بروس سازی (شماره 02/05) و موی یال و دم (شماره 0511). تمام موارد فوق الذکر ذیل سیزده ردیف در فصل 51 از قسمت یازدهم جدول ضمیمه نمانکلاتور سیستم هماهنگ (H.S) طبقه بندی می گردند و نحوه طبقه بندی بدین صورت است که از ردیف های اصلی 01/51 لغایت 05/51 مواد اولیه از این گروه ها، از ردیف های 06/51 الی 10/51 را نخ های حاصله از آنها و از ردیف های 11/51 لغایت 13/51 محصول نهایی یعنی پارچه از مواد توصیف شده هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.