دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

ایران در معضل قاچاق منحصر به فرد است




رییس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در معضل قاچاق منحصر به فردیم ،گفت : ایران ازجمله کشورهایی است که بیشترین تنوع را درقاچاق کالا دارد به گونه ای که این تعداد به ۱۰۰ رقم می رسد، ضمن اینکه بر خلاف سایر کشورها در دنیا در معضل قاچاق از کشورهای مقصد و مبداءکالابه شمار می رویم.

به گزارش اقتصاد پنهان، «حبیب الله حقیقی» در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمانشاه که درسالن شهدای دولت استانداری برگزارشد، افزود: متاسفانه قاچاق در کشور ما از گستردگی زیادی در حوزه های مختلف برخوردار است.
حبیب الله حقیقی خاطرنشان کرد: ایران 16 استان مرزی دارد و با 15 کشور دنیا هم مرز است، کشورهایی که بخشی ازاقتصاد آن ها روی همین مساله قاچاق تامین می شود و به همین دلیل هیچ تلاشی برای جلوگیری از این پدیده از خود نشان نداده و با کشورمان همکاری نمی کنند.
وی در ادامه به اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این قانون شامل 10 فصل و 77 ماده است که متناسب با شرایط روز جامعه و فناوری های نوین تدوین و از ظرفیت همه دستگاه‌های مرتبط و هر سه قوه استفاده شده است.
حقیقی، استفاده از فناوری های نوین در امر مبارزه با قاچاق را از ویژگی های این قانون برشمرد و گفت: علاوه بر مجازات قاچاقچیان متناسب با شرایط جامعه و تورم، همچنین به امر پیشگیری از این پدیده نیز توجه شده است.
وی توجه به توانمندی‌های داخلی و صیانت از تولیدات داخلی و حفاظت ازنیروها و دستگاه های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالا و ارزرا ازدیگرویژگی‌های این قانون برشمرد وگفت: امیدواریم بااصلاح رویه‌ها و دستورالعمل‌های ورود و خروج کالازمینه سوء استفاده های مرتبط دراین حوزه را مسدود کرد.
حقیقی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تاکید برظرفعیت داخلی دارد و قاچاق نیز مخرب حوزه ی تولید داخلی و نگاه به درون است، تصریح کرد: هرقدر در مبارزه با قاچاق موفق باشیم در قسمت قابل توجهی به اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده ایم.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در ادامه، مهم ترین قاچاق خروجی از کشور را سوخت عنوان کرد و افزود: سوخت نزدیک به 45 درصد قاچاق خروجی کشور را شامل می شود.
وی، قاچاق را در حوزه های مختلف اثرگذار دانست و گفت: اثرات آن در حوزه های بهداشتی، سلامت، فرهنگی و امنیتی از نمود بیشتری برخوردار است به همین دلیل باید همه دستگاه ها به کاهش این پدیده کمک کنند.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا کشور همچنین قاچاق را آفت تولیدات داخلی عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که تولیدات داخلی رونق نداشته باشد کار زیادی برای حل مشکلات بیکاری نیز نمی توانیم انجام دهیم و مشکلات بیکاری کماکان پا برجا خواهد بود.
وی در پایان با اشاره به سفر دو روزه ی خود به استان کرمانشاه، از تلاش تمام دستگاه ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا این پدیده در آینده ای نزدیک در این استان مرزی به حداقل برسد.


**سالانه 7 میلیارد دلار سوخت از کشور قاچاق می‌شود - باید بر سوخت سهمیه‌بگیران دستگاه‌ها نظارت شود
در ادامه «علیرضا بیات»، در این جلسه با ارزیابی این سفر دو روزه به استان کرمانشاه و بازدید از بازارچه‌های مرزی استان اظهارداشت: خوشبختانه شورای عالی مرز مصوباتی را داشتند که ما هم دنبال می‌کنیم و سعی در فراهم کردن شرایط آنها خواهیم داشت.

**نصب دستگاه ایکس‌ری و بازنگری در ترانزیت و صادرات
وی، نصب تجهیزات کنترلی و دستگاه ایکس‌ری در بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه را یکی از این مصوبات عنوان کرد و افزود: مدیریت گمرک استان کرمانشاه نیز متعهد شده که وضعیت موجود را بازنگری و فرآیند مناسب‌تری برای مدیریت ترانزیت و صادرات ایجاد کند.

**حمایت از کوله‌بران و نصب قوانین کوله‌بری
بیات، به مباحث مطرح شده برای  حمایت از  کوله‌بری در مرزها اشاره کرد و گفت: اگر اصلاح فرآیند موجود تنها در جهت حمایت از کوله‌بران باشد و کمکی به ایجاد قاچاق کالا نکند، کمرگ می‌تواند قانونی کردن کوله‌بری را هم مطرح کند.
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بحث سوخت کارگروه سوخت جزو کارگروه‌های خوب بوده و فعال است که یکی دو هفته در میان نیز تشکیل جلسه داده و ماهی یکبار نیز با حضور وزیر نفت این جلسات را برگزار و مباحث مربوط به سوخت مطرح می‌شود.

**اهدای بخشی از کشفیات سوخت و کالای قاچاق به کاشفان و مردم مناطق مرزی
وی افزود: موضوع اهدای بخشی از کشفیات سوخت و کالای قاچاق به کاشفان، یگان‌های مرزی و مردم مرزنشین را از جمله مباحث مطرح شده دانست و گفت: این موضوع را نیز در کارگروه سوخت مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

**ایجاد جایگاه عرضه سوخت در بازارچه‌های مرزی
وی،  ایجاد جایگاه عرضه سوخت در مرزهای استان کرمانشاه برای تامین سوخت مورد نیاز کامیون‌های ترانزیت در خارج از مرز را از دیگر مصوبات دانست و عنوان کرد: سالانه بیش از 7 میلیارد دلار سوخت از کشور خارج می‌شود که احیای این پول می‌تواند کمک زیادی به مرزنشینان کند.

**سالانه بیش از 400 میلیون لیتر به سهمیه‌بگیران نهادهای متولی سوخت داده می‌شود
بیات بر ضرورت بازرسی دستگاه‌ به سهمیه بگیران سوخت تاکید کرد و گفت: در سال بیش از 400 میلیون لیتر به سهمیه‌بگیران نهادهای متولی سوخت داده می‌شود که باید با نظارت توزیع شود و متاسفانه هم‌اکنون دستگاه‌ها آنگونه که باید حساسیت به خرج نمی‌دهند.

**روزانه 15 میلیون لیتر سوخت داز کرمانشاه به خارج ترازیت می‌شود
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: روزانه 15 میلیون لیتر سوخت به خارج ترازیت می‌شود که علی‌رغم نتایج مثبت ترانزیت مشکلاتی را نیز در زیرساخت‌های استان به ‌وجود می‌آورد که باید از سوی وزارت نفت مورد بررسی قرار گیرد و به بحث ترمیم این زیرساخت‌ها توجه کند.

**اختصاص 50 درصد وصولی درآمد سوخت قاچاق از شرکت پخش به کاشفان و یگان‌ها
بیات یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا شرکت پخش مجاز باشد 50 درصد درآمد وصولی حاصل از قاچاق سوخت را به یگان‌های ذیربط بدهد.

**استان کرمانشاه، هم‌اکنون در بحث نظارت بر عرضه سوخت دچار رکود است
وی، با بیان اینکه استان کرمانشاه، هم‌اکنون در بحث نظارت بر عرضه سوخت دچار رکود است گفت: چنانچه روش‌های جدیدی برای این مسئله ارائه شود مورد استقبال ما خواهد بود.
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از نظارت مرکز نظارت سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمانشاه با استفاده از امکانات دخانیات خبرداد و گفت: هزینه‌های این اقدام نیز از محل کشفیات تامین خواهد شد.

**حمایت از تولید و تولیدکنندگان استان
بیات، حمایت از تولید را از راهکارهای ممانعت از قاچاق عنوان کرد و اعلام آمادگی نمود چنانچه واحد تولیدی در استان بخواهد فعالیت کند ما به او کمک خواهیم کرد.
ارائه تسهیلات برای تغییرکاربری کهنه فروشی به نوفروشی/ اختصاص هزینه و اعتبار برای استقرار متخصصین دامپزشکی در مرزها برای مبارزه با قاچاق احشام
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، در پایان ارائه تسهیلات به وارد‌کنندگان البته دست‌دوم برای کمک به ایجاد مغازه‌های نوفروشی توسط آنان و پرهیز از واردات غیرقانونی و تامین هزینه استقرار نیروهای مختصص دامپزشکی در مرزها برای جلوگیری از قاچاق احشام را از دیگر مصوبات این سفر و موارد مورد پیگیری توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد.

**قاچاق هم به اقتصاد و هم به فرهنگ جامعه لطمه می زند
همچنین معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در این جلسه گفت: قاچاق هم به اقتصاد و هم به فرهنگ جامعه لطمه می‌زند.
«آیت اله آزرمی» نداری برگزار شد، اظهارکرد: بخشی از مقوله قاچاق در کشور به سیاستهای کلان کشور بر می گردد که اگر در همان سطح اصلاح شود یقینا شاهد کاهش امر قاچاق خواهیم بود.
وی ادامه داد: شرایط استان کرمانشاه در مرزهایش به گونه ای است که جمعیتی خویشاوند در دو طرف مرز ایران و عراق وجود دارد که ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند و اگر ما بتوانیم ساز و کار اقتصادی را در این مرزها با همکاری خود مرزنشینان دو کشور فعال کینم آمار قاچاق استان کاهش خواهد یافت.
آیت اله آزرمی ادامه داد: ما اگر نتوانیم اقتصاد سالمی را در مرزهای خود تعریف کنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت: بحث بیکاری و کاهش درآمد سرانه مردم استان کرمانشاه و همچنین عدم توسعه یافتگی استان در بخش زیرساختها از جمله مواردی است که شرایط را برای قاچاق در این استان فراهم کرده است.
وی افزود: مرز خسروی از گذشته های بسیار دور همواره به عنوان نخستین مرز رسمی دو کشور ایران و عراق شناخته شده و بسیاری از مراودات تجاری و سفرهای زیارتی به عتبات عالیات از طریق همین مرز صورت می گرفته و امروز نیز این شرایط را در امر تجارت مرز پرویزخان دارد بنابراین باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری با بیان اینکه قاچاق هم به اقتصاد و هم به فرهنگ جامعه لطمه می زند، گفت: امسال مقام معظم رهبری شعار سال را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام نهاده اند بنابراین باید توجه داشته باشیم که مبارزه با قاچاق در راستای تحقق شعار رهبری است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز قادر نشده ایم که در شهرهای مرزی شرایط مناسبی برای زندگی مردم مرزنشین فراهم آوریم.

 منبع:ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.