دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

فراخوان همایش قاچاق انسان، کالا ، ارز و مشروبات الکلی




فراخوان همایش قاچاق انسان، کالا ، ارز  و مشروبات الکلی

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی در نظر دارد با همکاری  استانداری آذربایجان غربی،اداره کل گمرکات استان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اقدام به برگزاری دومین همایش تحلیل و بررسی جرایم و آسیب های اجتماعی (قاچاق انسان،اسلحه، کالا ، ارز  و مشروبات الکلی) در همایشی ملی در 26/9/1393 نماید.

از مهم ترین مسائل جوامع امروزحفظ امنیت عمومی، همگام با برنامه های توسعه " می باشد؛ زیرا افراد جوامع مختلف می کوشند ضمن برخورداری از یک زندگی سالم و مطبوع، از امنیت یعنی آنچه که باعث بهبود وضع زندگی آن ها می شود وآسایش و آرامش آن ها را تأمین میکندنیز، بهره مند شوند.در عصری که افکار و روش های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی خاصی بر هر یک از کشورهای جهان حاکم است و ملل جهان پیوسته در معرض تأثیر و نفوذ افکار دیگران قراردارند، چنانچه برنامه های توسعه در راستای اولویت و اهداف اساسی افراد جامعه تدوین نشده باشد و مسئولان سرمایه گذاری لازم و کافی در این راه نکرده باشند، طبیعی است که آن ملت، به خصوص در مناطق مرزی به سرعت از ارزش ها و فرهنگ های ملی خویش فاصله می گیرد و از فرهنگ های کشورهای دیگر متأثر می شوند؛ به دیگر سخن، فرهنگ و هویت ملی خود را فراموش میکنند وبه پیروی آن، امنیت کشور نیز به خطرمی افتد.حیات شهری و مناطق مرزی ذاتاًپیچیده و در فرایندی تهدید آور است وامنیت به طور ماهوی در معرض چالش قرارمیگیرد. تبعیض و نابرابری در بهره مندی ازفرصت های اشتغال و درآمد، مهم ترین عاملی است که بیش تر مناطق مرزی گرفتار آن هستند و پیامدهایی چون فقر، مهاجرت وقاچاق را در پی دارد. از مهم ترین معضلات قاچاق، ورودکالاهای غیرمجاز و مغایر با اصول وارزش های حاکم بر جامعه است. در اغلب موارد آن چه در قاچاق و نوع کالاهای قاچاق شده مهم است سودآوری آن است و اصولاً قاچاقچی توجهی به دیگر معیارها از جمله هم خوانی کالای قاچاق با مبانی ارزشی و اعتقادی کشور ندارد؛ به همین دلیل است که کالاهایی مغایر با ارزش ها، سنتها و اعتقادات مردم به صورت قاچاق وارد کشور می شود و دربین اقشار جامعه به خصوص نسل جوان و فعال، توزیع می گردد.در این میان برخی محصولات به صورتی سازمان دهی شده و جهت دار با هدف تهاجم به ارزش ها و معیارهای اخلاقی و نه صرفاً به دلیل سودآوری به داخل کشور، قاچاق می شوند. اصولاً به دلیل نبود نظارت بر کالاهای قاچاق، یکی از بهترین راهکارهای نفوذ فرهنگی به داخل کشور قاچاق کالاست.یکی از کالاهایی که به جهت حرمت شرعی آن، پس از انقلاب اسلامی ورود آن به کشور ممنوع اعلام گردید مشروبات الکلی است. در این رابطه اصلاحات ماده ی 703 قانون مجازات اسلامی اذعان می دارد: «وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می گردد و وارد کننده صرف نظر از میزان آن به شش ماه تا پنج سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری)کالای یاد شده محکوم می شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است. ،» هم چنین در تبصره ی آن چنین مقررگردیده : «در خصوص مواد 702 و703 ، هر گاه مشروبات الکلی مکشوفه به میزان بیش از بیست لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می گیرد چنان چه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد. از این رو معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی در نظر دارد با همکاری  استانداری آذربایجان غربی،اداره کل گمرکات استان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اقدام به برگزاری دومین همایش تحلیل و بررسی جرایم و آسیب های اجتماعی (قاچاق انسان،اسلحه، کالا ، ارز  و مشروبات الکلی) در همایشی ملی در 26/9/1393 نماید. . لذا از کلیه اساتید و پژوهشگران محترم در زمینه¬های مذکور دعوت می¬نماید مقالات خود را  به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی ارسال نمایند.

فراخوان همایش قاچاق انسان، کالا ، ارز  و مشروبات الکلی

الف ـ محور حقوقی ـ قضایی
1ـ  پول‌شویی و قاچاق
2 ـ  قاچاق انسان در قوانین سایر کشورها (مطالعات تطبیقی)
 3 ـ  قاچاق  ، جرایم سازمان یافته و تروریسم
ب ـ محور اقتصادی ـ بازرگانی
 1ـ مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پرتو جهاد اقتصادی
2ـ ژئوپلتیک و ژئواکونومی در قاچاق کالا و ارز
 ج ـ محور فرهنگی ـ اجتماعی
 1ـ فرهنگ مصرف و قاچاق کالا و مشروبات الکلی
2ـ باورهای دینی و قاچاق
 3ـ قاچاق انسان،اسلحه و امنیت اجتماعی
 4 ـ پیشگیری از قاچاق و برنامه درسی
 5ـ راهکارهای جلب مشارکت مردمی و  نقش سازمان های مردم نهاد در امر مبارزه با قاچاق
دـ محور امنیتی ـ انتظامی
1ـ تأثیر قاچاق کالا و ارز بر امنیت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی کشور
2ـ نقش نهادهای امنیتی و انتظامی در مقابله با قاچاق
3ـ تبیین اختیارات ضابطین قضایی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق
زمان ارسال مقالات : 30/8/93           زمان اعلام نتایج داوری مقالات ارسال شده به همایش93/9/15 :         زمان برگزاری همایش : 26/9/93
به 5 مقاله برتر در محور های مختلف جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. مقالات برتر در قالب cd کتاب همایش که مجوز آن از سوی وزارت ارشاد اسلامی اخذ خواهد شد؛در اختیار شرکت کنندگان قرار داده خواهد شد.

آدرس دبیرخانه همایش : ارومیه،خیابان باهنر( آپادانا)،معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم،طبقه سوم،مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی
تلفن دبیر خانه همایش (داخلی 107) 3450413-0441     فاکس : 3450499-0441
آدرس سایت همایش : www.pishgiri-agh.ir
ایمیل همایش : info@pishgiri-agh.ir
جهت ثبت نام در همایش به نشانی www.pishgiri-agh.ir مراجعه فرمایید.
 

کد: 84673

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.