دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 26: ساختار ابریشم، نخ ابریشم و ابریشم وحشی:

ابریشم دارای ساختار پروتئینی است. الیاف آن بسیار منظم بوده، قابلیت جذب رطوبت کم و قابلیت انعکاس نور زیادی دارد. در برابر چروک پذیری و سایش مقاوم است. هادی ضعیفی بوده و سبب بروز الکتریسیته ساکن می شود.

به طور کلی الیاف ابریشم به علت گرانی جزء الیاف تجملی محسوب می شود و در اثر شستشوی خشن استحکام خود را از دست می دهد لذا در هنگام شستن باید دقت کافی مبذول داشت. 

نخ ابریشم: ابریشم تابیده به نخ ابریشم موسوم است. از سری نخ های یکسره محسوب شده که به شرح زیر می باشند:

  1. تاریاوال: نخ هایی هستند که از تابیدن فقط یک رشته ابریشم خام تهیه می شوند و به تار مو (poils) و یا وال(voiles) مسومند.

  2. پود (tram): از تاب کم فشرده دو یا چند رشته ابریشم خام که در قبل اصلا تابیده نشده باشند به دست می آید.

  3. کرپ: که معمولا به روش پودها ولی پر تاب تر ساخته می شود.

  4. نخ قیطان (organzine): از تابیدن یکطرفه دو یا چند رشته ابریشم خام که قبلا به صورت انفرادی در جهت معکوس تابیده شده اند به دست می آید.

ابریشم وحشی: به غیر از کرم ابریشم طبیعی که فقط از برگ توت تغذیه می نمایند، کرم (حشره های دیگری) وجود دارند که ابریشم وحشی تولید می کنند. تعداد این کرم ها بالغ بر 80 نوع است که از میان آنها، توسا (tussa) قابل ذکر است. اکثر این کرم ها به طور وحشی در قاره آسیا زندگی می کنند.

کرم حشره های هندی از نوع توسا از نباتات مختلف تغذیه می کنند در حالیکه کرم حشره های چینی و ژاپنی فقط از برگ بلوط استفاده می نمایند.

بعضی از پیله ها به بزرگی تخم مرغ هستند و نسبت به نوع آن- خاکستری، نقره ای، زرد متمایل به قهوه ای و متمایل به سبز می باشند. سطح خارجی پیله از قطعات نخ تشکیل شده و داخل پیله از یک نخ مداوم به طول 1200 تا 1400 متر وجود دارد. نخ های توسا به ظرافت 3 تا 6 دنیر بوده و خیلی ضخیم تر از ابریشم طبیعی می باشند که دارای ظرافتی بین 2/1 تا 5/1 دنیر را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.