دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 30: ساختار لیف پنبه و مشخصات الیاف پنبه ای:

لیف های پنبه ای از بخش های اصلی دیواره اولیه، دیواره ثانویه و لومن تشکیل شده است.

دیواره اولیه: (primary wall)

از پوسته ای به ضخامت 1/0 میکرون با فیبریل های متقاطع که به صورت اریب نسبت به محور لیف قرار گرفته اند تشکیل شده است. هنگامیکه لیف متورم می گردد توده سلولز در دیواره ثانویه به دیواره اولیه و مغز لیف فشار وارد می سازد. 

دیواره ثانویه:

از لایه های متعدد سلولزی تشکیل شده است که با تورم لیف از یکدیگر جدا می شوند. این دیواره متراکم تر از دیواره اولیه بوده و دسته فیبریل های آن به طور متوالی و منظم زاویه فیبریل های خود را نسبت به محور لیف عوض می کنند و تغییر جهت موجب پیچ و تاب دار شدن (convolution’s) لیف پنبه می گردد. سطح مقطع لیف حالت لوبیایی شکل دارد و مغز لیف یا لومن به صورت خط مشاهده می شود.

طول متوسط الیاف پنبه حدود 14 تا 36 میلیمتر و قطر آن 15 تا 20 میکرون است. پیچ و تاب های موجود در الیاف پنبه (نیم تاب ها) موجب می شود که تماس لیف با بدن کاهش یابد و در نتیجه لمس پنبه را برای بدن مطلوب می نماید و آن را برای البسه مناسب مهیا می سازد.

با توجه به درصد بالای سلولز در الیاف پنبه (94- 88) درصد، این الیاف به گروه سلولزی موسومند. قابل ذکر است در الیاف پنبه مواد دیگری نظیر پکتین، واکس، پروتئین و مواد کانی وجود دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.