دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 32: مراحل عمل آوری پنبه

پنبه را قبل از استفاده باید شست و به خصوص پربی آن را ذایل نمود و برای این منظور پنبه را در محلول رقیق کربنات دو سود می جوشانند و در عمل از محلول کربنات دو سود کلسینه که دارای غلظت 5/1 تا 2 درصد است استفاده کرده و پنبه را به مدت 2 ساعت در آن می جوشانند. اگر پنبه خام را برای باقتن پارچه استفاده کنند پارچه حاصله ناشور (کرباس) نامیده می شود. 

هرگاه پنبه تحت تاثیر مواد اکسید کننده قرار گرفته و سپس شسته شود رنگ زرد و چروک ابتدایی خود را از دست داده و سفید می شود که اصطلاحا پنبه سفید کرده نام دارد. پارچه بافته شده از نوع پنبه سفید شده را چلوار و ململ می نامند. در صورتیکه روی پارچه سفید کرده چاپ صورت گیرد آن را چیت یا ململ گلدار می نامند. در صورت رنگ کردن پارچه رنگ شده نامیده می شود. طریق دیگری که برای سفید کردن پنیه به کار می رود تاثیر پرمنگنات و آب اکسیژنه به روی پنبه خام است که این روش به علت گران بودن کمتر معمول است.

با توجه به تنوع پنبه و در نتیجه الیاف پنبه ای باید گفت هر چه الیاف پنبه نازکتر باشد پارچه بافته شده از آن لطیف تر و هر چه طول الیاف بیشتر باشد پارچه محکم تر می باشد. الیاف مرغوب تر هم بلند هستند و هم نازک.

به خاطر داشته باشیم که بهترین نوع پنبه در مصر تولید می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.