دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 34: تاثیر مواد شیمیایی بر روی الیاف پنبه و نتایج آن:

اگر لیف پنبه را در محیط قلیایی مثلا سود یا محلول کلرور روی وارد نماییم ملکول های NOOH یا CL2ZN

بین زنجیره های ملکول ها در قسمت کریستالین جای می گیرند و الیاف متورم شده و در نتیجه تاب آنها باز می شود و از طول آن کاسته می گردد و با عث استحکام پارچه می شود. سطح مقطع چنین لیفی گرد بود و طول لیف به اندازه 20 الی 25 درصد کوتاه می شود این تغییرات باعث شده که لیف نور بیشتری را منعکس نموده و درخشندگی آن زیاد گردد  

ولی به هر ترتیب این طریقه را مرسریزاژ نمی گویند ولی چنانچه هنگام تاثیر ملکول های NOOH یا CL2ZN روی پارچه یا لیف، دو سر آن را کشیده و به حالت کشش نگه داریم و مانع کوتاه شدن آن شویم. پس از خاتمه کار ملاحظه خواهیم کرد که الیاف پارچه براق شده و در نتیجه به چنین پارچه ای مرسریزه اتلاق می گردد. چنین پارچه ای براق و دارای جلا بوده و به این نتیجه می رسیم که منظور از مرسریزه کردن ایجاد برق و جلای کافی روی الیاف نخ یا پارچه است. ناگفته نماند در الیاف مرسریزه با توجه به دسترسی بهتر مواد رنگ کننده به گروه های هیدروکسیل خاصیت رنگ پذیری ارتقا یا فته و مواد رنگی را بهتر جذب می نماید.

امروزه عمل مرسریزه کردن به حدی رونق یافته و با مهارت انجام می شود که الیاف پنبه ای را تا سرحد امکان براق می نماید و تشخیص آنها از الیاف مصنوعی سلولزی با چشم غیرمسلح عملی مشکل و شاید غیرممکن با شد. بعضی از انواع پنبه مرغوب جلایی در حد پنیه مرسریزه دارند که منسوج بافته شده از آنها دارای جلا بوده که مربوط به نوع پنبه است ولی مشخصات پارچه مرسریزه را ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.