دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 36: تغییر وضعیت در الیاف پنبه در نتیجه مرسریزاسیون و موارد استفاده پنبه:

الیاف پنبه در نتیجه مرسریزاسیون ظاهراً براق می شوند ولی چنانچه الیاف را در زیر ذره بین ملاحظه نماییم خواهیم دید که تغییراتی در شکل الیاف ایجاد شده که از جمله تمیز شدن و شفاف شدن آنهاست که شکل شیشه ای دارند و با آزمایشات دقیق دیگر ملاحظه می شود که پنبه شکل نواری خود را از دست داده و به صورت لوله درآمده است و از همه مهمتر اینکه محلول شواتیزر، پنبه مرسریزه را به سرعت حل می کند در حالیکه پنبه غیرمرسریزه این خاصیت را ندارد. 

باید توجه داشت که هنگام سفید کردن پنبه تا حدی الیاف آن مرسریزه می شوند بدین ترتیب که پارچه هایی که کاملاً مرسریزه نشده اند مشابه پارچه هایی هشتند که شدیداً سفید شده اند و تشخیص آنها از یکدیگر مشکل است.

پنبه قبل از هر چیز برای تهیه البسه است که قابل شستشو می باشد و الیاف آن هنگامی که مرطوب هستند استحکام بیشتری دارند. موارد استفاده دیگر برای البسه زیر، رو، رومیزی، پارچه های دکوراسیون و پارچه های رومبلی و غیره است.

النهایه؛ پنبه، الیاف پنبه، نخ پنبه و پارچه های بافته شده از الیاف و نخ پنبه ای در فصل 52 جدول منضم به قانون مقررات صادرات و واردات ذیل یازده ردیف اصلی طبقه بندی می گردند که ردیف های اصلی به نوبه خود به ردیف های فرعی یک خطی و دو خطی قابل طبقه بندی هستند و در این رابطه ردیف های 01/52 لغایت 03/52 مختص مواد اولیه یعنی پنبه حلاجی نشده، آخال پنبه و پنبه حلاجی شده است. ردیف های 04/52 لغایت 07/52 را الیاف و نخ های پنبه ای در بر گرفته و در ردیف های 08/52 لغایت 12/52 انواع پارچه های پنبه ای طبقه بندی می گردند.


نویسنده: آقای فلاح تفتی عضو دپارتمان گمرکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.