دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب نوزدهم: ادامه انواع پشم- کرک و مو

3- پشم درجه 3: سر منشاء پشم درجه 3 گوسفندان نژاد انگلستان است. طول الیاف این پشم بین 4 تا 8 اینچ (455- 100) میلیمتر و قطر آن 340 تا 390 میکرون است. این پشم ضخیم است و دارای فلس و تجعد کم می باشد. از سایر پشم ها براق تر بوده و جلای بیشتری دارد ولی الاستیسیته و انعطاف پذیری خوبی ندارد لیکن کیفیت آن برای پوشاک مناسب است. این پشم به عنوان ماده اولیه برای فرش، پرده و سایر مصارف خانگی کاربرد دارد. 

4- پشم درجه 4: این طبقه از پشم ها از گوسفندهای دو رگه به دست می آیند. طول الیاف آنها از 1 الی 16 اینچ (400- 25) میلیمتر بوده و قطرشان بیشتر از 400 میکرون و ضخیم و مو مانند است. پشم درجه 4 دارای فلس کم و تجعد بسیار کم بوده و بیشتر در ساخت فرش، قالیچه، پوشاک ارزان قیمت و نظایر آن کاربرد دارد. این پشم در طبقه بندی صنعتی در گروه کراس برد (CROSS BRED) قرار دارد.

کرک و مو: پشم خیلی نازک و ظریف را کرک و پشم ضخیم و خشن را مو می نامند ولی از نظر ترکیب شیمیایی هر سه یکسان هستند و آزمایش شیمیایی آنها به یک نحو انجام می گیرد. از این رو پشم را می توان از نظر لطافت و قطر الیاف حدفاصل بین کرک و مو است. با این توصیف می توان نخ های حاصله از پشم خیلی نازک و لطیف را نخ کرک و نخ های حاصله از پشم های معمولی را نخ پشم نامگذاری نمود. موی بعضی از حیوانات قابلیت رسیدن و بافتن را دارند و بعضی دیگر که این قابلیت را ندارند برای فرچه سازی- قلم مو- سراجی و تشک دوزی استفاده می شوند مانند کرک و موی خرگوش اهلی و وحشی از قبیل بیدستر، موش های صحرایی و غیره.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.