دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

مطلب 35: مرسریزه نمودن الیاف پنبه:

امروزه عمل مرسریزه کردن به حدی رونق یافته و با مهارت انجام می شود که الیاف پنبه ای را تا سر حد امکان براق می نمایند و تشخیص آنها از الیاف مصنوعی سلولزی با چشم غیرمسلح عملی مشکل و شاید غیرممکن باشد.

بعضی از انواع پنبه مرغوب جلایی در حد پنبه مرسریزه دارند که منسوج یافته شده از آنها دارای جلا بوده که مربوط به نوع پنبه است ولی مشخصات پارچه مرسریزه را ندارند. 

 مرسریزه کردن ممکن است به وسیله اسید قوی با غلظت معین انجام داد و یا از محلول های قلیایی و یا حتی کلرور روی استفاده نمود ولی عملاً ثابت شده است که قلیاها پارچه را هم بهتر و هم آسانتر مرسریزه می کنند. در صنعت نساجی از محلول 25% الی 30% سود محرق یا پتاس محرق استفاده می شود و برای مرسریزه کردن پارچه یا نخ، باید آن را به مدت 3 الی 10 دقیقه در حالت کشش در مجاورت محلول های فوق قرار داد و پس از خاتمه کار سود یا پتاس را با فشار آب از الیاف یا پارچه خارج نمود و سپس آن را با آب و اسید شست. هرچه زمان مجاورت بیشتر باشد پارچه براق تر خواهد بود. پارچه هایی که دارای الیاف بلند بوده و تاب کمتری داشته باشند. بهتر مرسریزه می شوند و از این روست که در ایران به علت اینکه طول الیاف معمولی است و برای محکم شدن باید تاب بیشتری به ان داد تاکنون نتیجه مطلوبی برای مرسریزه نمودن نداده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.