دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

قسمت پنجم - خواص عمومی الیاف


 

همانگونه که قبلاً ذکر گردید خواص عمومی الیاف از نقطه نظر ظرافت ، جذب رطوبت ، اثر آبگرفتگی و چروک پذیری از اهمیت ویژه ای برخوردارند . در ادامه مطلب در خصوص ظرافت الیاف و جذب رطوبت مطالبی تقدیم می گردد .

الف  - ظرافت الیاف : نازکی و ظرافت الیاف از اساسی ترین خصوصیات الیاف به شمار می رود و تاثیر زیادی بر روی موازی قرار گرفتن الیاف در نخ و درجه تقسیم شدن انتهای نخ دارد . در خصوص موازی قرار گرفتن ،....  

هر چه الیاف ظریف تر باشد به همان نسبت در داخل نخ موازی تر قرار می گیرد . واحدی که برای نشان دادن ضخامت و نازکی الیاف به کار برده می شود واحد تکس نامیده می شود که برابر است با وزن 1000 متر از الیاف بر حسب گرم . این واحد را می توان به صورت دسی تکس عنوان نمود که یک دهم تکس است . اصطلاح تکس یا دسی تکس به نمره نخ اطلاق می شود . معمولاً الیاف مناسب برای تولید پارچه برای پوشاک نخهای دارای نمره 5 تا 15 دسی تکس است .

ب – جذب رطوبت : الیاف نسجی جاذب الرطوبه هستند و رطوبت لازم را از هوای اطراف خود جذب می نمایند به نحوی که الیاف نسجی نباتی بین 6 الی 10% از وزن خود ، رطوبت جذب می کنند که در این مقوله استحکام الیاف پنبه و کتان در اثر رطوبت افزایش یافته و لیکن استحکام اغلب الیاف با افزایش رطوبت کاهش می یابد و این در حالی است که قابلیت کشش اکثر الیاف در اثر رطوبت افزایش می یابد .

الیافی که قابلیت جذب رطوبت بیشتری دارند به الیاف هیدروفیلیک و آنهایی که قابلیت جذب رطوبت کمتری دارند به هیدروفولیک معروفند .

الیاف عموماً به سه طریق ملکولهای آب را نگه می دارند :

1 – ملکولهای آب فقط بر روی الیاف می نشینند .

2 – ملکولهای آب در داخل حفره ها و شیارها ی لیف جایگزین می گردند .

3 – ملکولهای آب در فواصل ملکولی الیاف جای می گیرند .

رطوبت یک لیف را معمولاً توسط رطوبت نسبی بیان می کنند که مشخص کننده نسبت وزنی آب موجود در لیف به وزن لیف ( بر حسب درصد ) می باشد . الیافی که در ترکیب شیمیایی آنها اتم OH آزاد وجود دارد قابلیت جذب رطوبت بیشتری دارند .

 

تهیه کننده وجه اله فلاح تفتی - عضو دپارتمان امور گمرکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.