دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد
دپارتمان امور  گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

دپارتمان امور گمرکی موسسه حقوقی ایرانیان صاعد

مرکز تخصصی امور حقوقی گمرکی

قسمت هشتم: الیاف نسجی و منسوجات

از دیگر خواص عمومی الیاف قابلیت کششی آن می باشد:
هنگامی که الیاف تحت یک نیروی کششی قرار گیرند طول آنها زیاد می شود و برای مدتی این نیرو را به صورت ازدیاد طول و کشش تحمل می کنند ولی اگر نیرو به مرحله ای برسد که الیاف قادر به تحمل آن نباشند مولکول های الیاف از هم گسسته شده و پاره می شوند.

این نیرو نشان دهنده مقاومت کششی الیاف است و به ضخامت و ظرافت الیاف و نخ بستگی دارد. قابلیت مقاومت الیاف در برابر پاره شدن را قوام می نامند که اصطلاحاً به عنوان تکس معروف است. هر چه قابلیت کشش الیاف بیشتر باشد پارچه به دست آمده از آن الیاف مرغوب تر است.
در قابلیت کشش دو مرحله وجود دارد:
1- وضعیت الاستیک: دراین مرحله نیروی کشش تا حدی که قادر به بازگشت به حالت اولیه باشد اعمال می شود و الیاف بدون هیچ گونه تغییری به حالت اولیه خود بر می گردند.
2- وضعیت ویسکو الاستیک: در این مرحله نیروی کشش تا حدی پیش می رود که اتصالات جانبی در مولکول های الیاف از هم گسیخته شده و الیاف دیگر قادر به بازگشت صد در صد به حالت اولیه خود نیستند.
قابلیت بازیابی در وضعیت الاستیک یکی از خصوصیات مهم پارچه پوشاکی است. زیرا در این حالت پارچه شکل و ظاهر خود را حفظ می کند و کمتر چروک می شود که الیاف پشم و نایلون نمونه بارز این وضعیت هستند. لذا انتظار می رود که الیاف مذکور در بدن کمتر چروک شوند.
 

نویسنده: آقای فلاح تفتی عضو دپارتمان امور گمرکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.